Dla tych, którzy chcą utworzyć swój fundusz
Jeżeli jesteście grupą osób którą łączy wspólny długofalowy cel to warto utworzyć Lokalny Fundusz Wieczysty. Taki Fundusz mogą utworzyć m.in.:
- grupy nieformalne,
- organizacje pozarządowe,
- kluby sportowe,
- instytucje publiczne jak szkoły, biblioteki, muzea itd.
Aby utworzyć Fundusz Wieczysty należy:
1. znaleźć lokalną organizacje która obsługuje takie fundusze (można skorzystać z pomocy Federacji Funduszy Lokalnych w Polsce www.ffl.org.pl)
2. zebrać co najmniej trzy osoby które będą chciały pracować na rzecz dobra wspólnego.
3. Określić swój cel, spójny z celami statutowymi lokalnej organizacji
4. Złożyć pismo do Zarządu lokalnej organizacji z prośbą o utworzenie takiego Funduszu. W piśmie powinno się znaleźć:
- nazwa grupy inicjującej powstanie nowego Funduszu,
- cele przyszłych działań (spójne z celami statutowymi lokalnej organizacji),
- spis osób które będą aktywnie działać w tym Funduszu.
Następnie po zaakceptowaniu pisma przez Zarząd przyszły Fundusz uzyskuje status "Fundusz Wydzielony w trakcie tworzenia". Taki Fundusz ma już wszystkie prawa jak Fundusz Wieczysty oprócz możliwości wydatkowania pieniędzy. Po zebraniu kapitału żelaznego (w zależności od decyzji lokalnej organizacji) i opracowaniu swojego regulaminu, Rada/Walne zgromadzenie większością głosów powołuje nowy Fundusz Wydzielony.
Plusy utworzenia Funduszu Wydzielonego
+ Możliwość pozyskiwania odpisów 1% podatku (jeżeli Lokalna Organizacja posiada ponad dwa lata statut Organizacji Pożytku Publicznego. Najbardziej aktywne Fundusze co roku pozyskują po kilkanaście tysięcy złotych.
Schemat przepływu środków z 1% podatku.
+ Możliwość pozyskiwania Darowizn. Osoby fizyczne oraz przedsiębiorcy chętniej przekazują darowizny finansowe jak i rzeczowe na rzecz organizacji pozarządowych ponieważ mogą wówczas korzystać z wysokich odpisów od podatku.
Schemat przepływu środków z darowizn.
+ Minimum formalności – na początku składa się do Zarządu list z chęcią utworzenia takiego Funduszu. Następnie opracowuje się Regulamin (jedna strona A4) w którym jest zawarte co taki Fundusz będzie wspierał i kto będzie nim zarządzał (Komisja Funduszu). Regulamin, komisję funduszu zatwierdza Rada/Walne Zgromadzenie. Wszelkie obowiązki związane z księgowością i sprawozdawczością wykonują pracownicy lokalnej organizacji.
+ Autonomia – wszelkie decyzje o wydatkowaniu środków podejmuje komisja funduszu wieczystego. Decyzje komisji są następnie formalnie zatwierdzana przez Zarząd.
+ Promocja – Lokalna organizacja często wspiera fundusze wieczyste materiałami promocyjnymi przy pozyskiwaniu 1% np.: kalendarzyki, ulotki, plakaty, kuferki promocyjne, krówki promocyjne, itd.
+ Zysk z inwestycji Kapitału Żelaznego – Lokalna organizacja najaktywniejszym Funduszom może przydzielić środki finansowe z podziału zysku uzyskanego przez inwestycje kapitału żelaznego Fundacji.
+ Kapitał Żelazny (w zależności od decyzji lokalnej organizacji) – aby utworzyć Fundusz Wieczysty należy uzbierać np. 5000zł kapitału żelaznego Funduszu. Może on być zbierany w różny sposób np. zbiórki, imprezy promocyjne, odpisy 1% podatku, darowizny itd. Fundusz ten jest nienaruszalny i stanowi zabezpieczenie działań Funduszu Wieczystego. W razie rozwiązania Funduszu Wieczystego Kapitał Żelazny Funduszu Wieczystego nie jest zwracany założycielom.